•  
 
 

 

کم‌خوابی جبران ندارد

کم‌خوابی جبران ندارد

سرتان خیلی شلوغ است؟ به هیچ کاری نمی‌رسید؟شام و ناهارتان را هم فراموش می‌کنید؟ خواب؟ خواب و آرام هم ندارید؟ قرار است این پرکاری‌ها چند هفته بیشتر طول نکشد؟ بعدها جبران می‌کنید؟ کاملا در اشتباه هستید، اگر مضرات کم‌خوابی را بدانید حتما کار را در اولویت‌های بعدی قرار داده و به‌خاطر سلامت‌ خودتان بیشتر به خوابتان اهمیت می‌دهید. اگر امیدتان به خواب آخر هفته است بدانید که خواب آخر هفته بعد از یک هفته کاری ممکن است نیروبخش باشد اما‌ می‌تواند حس کاذبی از آسایش خاطر در انسان ایجاد کند.
محققان می‌گویند کمبود خواب مزمن نمی‌تواند به آسانی بهبود یابد. دانشمندان بخشی از تاثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت کمبود خواب را بررسی کردند و متوجه شدند که محرومیت از خواب کافی به‌طور مزمن ممکن است به طور عادی بعد از بیدار شدن از خواب تاثیرگذار باشد اما‌ به طور یکنواخت موجب کندشدن عکس العمل‌های انسان در طول روز نسبت به مسائل مختلف می‌شود، هرچند این افراد بخواهند کمبود خواب شب قبل خود را جبران کنند.
جالب است بدانید بیدار ماندن به مدت ۲۴ ساعت متوالی به عملکرد فرد آسیب می‌رساند و این موضوع با راننده‌ای که بیش از حد مجاز الکل مصرف کرده قابل مقایسه است.
پزشکان می‌گویند بزرگسالان برای حفظ سلامت‌ خود به ۷ تا ۹ ساعت خواب احتیاج دارند. کاهش این میزان خواب به طور منظم مشکلات سلامتی را در افراد افزایش می‌دهد که شامل اختلالات حافظه و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. به دنبال آن، خواب کم هم روی دفعات عکس‌العمل فرد تاثیر می‌گذارد، این خواب آلودگی علت بسیاری از سوانح و تصادفات است.

فشار بی‌خوابی بر قلب

پزشکان هشدار می‌دهند افرادی که در هفته ۳ شب یا بیشتر دچار بی‌خوابی و کمبود خواب می‌شوند خیلی بیشتر با خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی مواجه هستند. این افراد همچنین بیشتر به دیابت و چاقی مبتلا می‌شوند. به گزارش ایسنا، در این مطالعه که در دانشکده پزشکی پرلمان در دانشگاه پنسلوانیا انجام گرفته اطلاعات پزشکی مربوط به ۱۳۰ هزار بیمار مورد ارزیابی قرار گرفته و معلوم شد که به طور‌کلی اختلالات خواب شامل خواب زیاد، خواب کم و خواب آشفته همگی نقش اساسی در بروز مشکلات قلبی و اختلالات متابولیکی ایفا می‌کنند.
این پزشکان در بررسی‌های خود به جای طول دوره خوابیدن، بیشتر کیفیت خواب را مورد ارزیابی قرار دادند.
متخصصان اعلام کرده‌اند که حتی بین کمبود خواب و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر رابطه مستقیم وجود دارد.
این متخصصان در آزمایش‌های خود دریافته‌اند یک نشانگر بیماری آلزایمر در طول روز در مایع مغزی ـ نخاعی افزایش یافته و با خوابیدن، مقدار آن کاهش می‌یابد. همچنین این الگو در افراد جوان و سالم‌تر قوی‌تر از سالمندانی است که اغلب دوره‌های خواب کوتاه‌تری دارند یا بیشتر در معرض خواب آشفته هستند.
در افراد سالم میزان این ماده حدود ۶ ساعت پس از خواب به کمترین حد خود می‌رسد و ۶ ساعت پس از حداکثر مدت زمان بیداری به بیشترین میزان می‌رسد.

خوب بخواب، سرما نخور

در طول فصل سرما، بسیاری از مردم به خوردن ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا روی می‌آورند، اما بر اساس یک توصیه قدیمی، خواب می‌تواند فاکتور مهم‌تری در این زمینه باشد.
اما گذشته از این توصیه‌های قدیمی، مطالعات نیز نشان داده است که خواب کم و ناکافی بدن را مستعد ابتلا به سرماخوردگی می‌کند. دانشمندان می‌گویند که این ارتباط، نقش خواب را در حفظ و نگهداری از سیستم‌های دفاعی بدن نشان می‌دهد.
جالب است بدانید که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در طول شب به طور متوسط کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند سه برابر بیشتر از اشخاصی که حداقل۸ ساعت خواب شبانه دارند، دچار سرماخوردگی می‌شوند.

پرخوری جای کم‌خوابی

افرادی که کمبود خواب دارند، بیشتر به پرخوری روی می‌آورند. نتایج تحقیقات نشان داده است که کم‌خوابى منجر به افزایش وزن در افراد می‌شود. آزمایش‌ها نشان می‌دهد کم‌خوابى میزان هورمون‌هاى مرتبط با اشتها و رفتارهاى تغذیه‌اى را تغییر می‌دهد.
در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند کسانى که به مدت ۲ شب و در هر شب کمتر از ۴ ساعت خوابیده‌اند، هورمون لپتین در بدن آنها ۱۸ درصد کاهش و هورمون گرلین ۲۸ درصد افزایش یافته است.هورمون لپتین که توسط سلول‌های چربی آزاد می‌شود، باعث احساس سیری شده و به مغز اعلام می‌کند که بدن دیگر نیاز به دریافت غذا ندارد. هورمون گرلین که توسط معده تولید می‌شود، باعث تحریک اشتها و احساس گرسنگى می‌شود.
محققان دریافتند مردان جوان شرکت کننده در این تحقیق که خوابشان کم شده بود، نسبت به سایر افراد تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایى نشاسته‌دار مثل نان، برنج، ماکارونی، کیک و شیرینی پیدا کرده بودند.
درواقع کم‌خوابی حتی می‌تواند شما را دچار اضافه وزن کند، پس بهتر است به اندازه ‌کافی بخوابید و بعد برای امور کاریتان برنامه‌ریزی کنید.