داماش

داماش از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، شهرستان رودبار است. این روستا در حدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان و منجیل جای گرفته است.

جغرافیای طبیعی داماش

داماش منطقه ای کوهستانی است و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح آب های آزاد واقع شده است. دو مسیر اصلی دسترسی به این روستا وجود دارد. مسیر اول از شهر لوشان منشعب شده که پس از طی مسافت 35 کیلومتر و گذشتن از شهر جیرنده به روستا ختم میشود. بقعه امامزاده حنفیه که محل دفن سه امامزاده (محمد حنفیه و پسر و نوه اش) میباشد نیز در این مسیر قرار دارد. مسیر دوم از نزدیکی های رستم آباد منشعب میشود و پس از گذشتن از شهر «بره سر» به روستای داماش میرسد. به علت واقع شدن این روستا در منطقه ای کوهستانی، مسیر دسترسی روستا دارای شیب بسیار بالایی است. آب و هوای منطقه سرد و مرطوب و پوشش جنگلی و گیاهی متراکم در آن وجود دارد. این روستا در مختصات جغرافیایی 49,48,31 شرقی و 36,45,20 شمالی قرار گرفته است. آب معدنی داماش نیز در مرکز بافت روستا قرار گرفته که پس از احداث کارخانه آب معدنی داماش، آب آن به محل کارخانه پمپاژ شده و مقدار باقی مانده آن در محل قبلی برای استفاده اهالی محلی و گردشگران به صورت رایگان قابل دسترسی است.

جغرافیای انسانی داماش

داماش دارای سکونت دایمی است؛ اما در تابستان ها بر جمعیت آن افزوده می شود. زیرا در واقع از جمله ییلاق های بخش عمارلو شناخته می شود. دارای ۸۵ مرد و ۷۱ زن با سواد خواندن و نوشتن زبان فارسی می باشد و در کل ۶۲٪ جمعیتش با سوادند. مردمان روستا اغلب به دامداری و باغداری مشغولند و برخی نیز به تهیه صنایع دستی میپردازند. کشتی گیله مردی، طناب‏کشی، خرپشتک، چوب بازی (رقص چوب)، تیش بازی (نوعی بازی محلی)، چرخ و فلک، هلولک، گلفا و دور بچرخان، از جمله بازی هایی است که در این منطقه رواج دارد. غذاهای محلی روستای داماش نیز شامل سیاه قاتق یا فسنجان (ترکیبی از گردوی کوبیده، گوشت مرغابی یا انواع دیگر مرغ‏ ها و گاهی گوشت قرمز، رب انار و غیره)، قیمه پلو و انواع کباب مانند کباب ششلیک، کباب کوبیده، کباب برگ و کباب چنجه می ‏باشد.

جغرافیای گیاهی داماش

روستای داماش رویشگاه گیاه یگانه ای با نام محلی سوسن چلچراغ است که تنها در این روستا و منطقه لنکران جمهوری آذربایجان یافت می شود.

 

داماش - 3
داماش - 6
داماش - 16
داماش - 18
داماش - 19
داماش - 20
داماش - 21
داماش - 23
داماش - 29
داماش - 38
داماش - 41
داماش - 42
داماش - 43
داماش - 45


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: